tisdag 1 november 2016

Keno 50 tour 2016

Keno har fyllt femti. Själva festen är avverkad för länge sedan. Av oss riktiga kompisar fick han en fiskeresa.
Han fick välja att åka precis vart och när han ville. Vi betalar. Döm av vår förvåning när han valde regnbåge i Hökensås Havssjön och Bastugölen.

– Jag har alltid haft en dröm om att stå och fiska på Bengt Östes udde. I varje fall någon gång i livet. Så sa han, med en tår av längtan sakta rinnande ner för kinden.

Ingen av oss hade hjärta att ens komma med andra förslag. Regnbåge fick det bli. Vi var sju tappra regnbågsjägare som begav sig iväg en fredags eftermiddag.





Överst från vänster. Ynglet, en av Kung Kenos grabbar. Fiskar egentligen inte. Han åker hellre cross, äter Angusburgare och Dr Oetker pizza. Förläggarn, behöver ingen presentation. Kung Keno, behöver ingen presentation. Jag. Nederst från vänster. Irländarn, nyupptagen fiskerookie i gänget. (Nu när vår riktiga rookie har fiskat sönder sig och fick stanna hemma för att vila.) Irländarn gillar irländskt kaffe- och hockey!? Gordon, behöver ingen presentation. Puppmetarn, originalmedlem av korvmaffian. Även kallad "Grässtrået". Smeknamnet har han fått, tror jag i alla fall, av att han bygger splitcane spön, så lågt klassade att även en löja kan drillas med stor njutning. Vi saknar Skrotarn, han lämnade återbud då man behövde hans sommelier och dryckesexpertis någonstans i Europa. Rookien. Har som jag sagt, fiskat så hårt att han har opererat bägge axlarna och armbågarna. Han ville ändå följa med, men vi övertalade honom att hålla sig hemma. Det går som alla vet, fler tåg. (Det talesättet kanske inte längre håller, då tågen ju sällan går nuförtiden.) Flugsnapparn är väl den vi saknar mest. Utan honom är vi lite vilse. 
Utan hans flugexpertis vet jag faktiskt inte om vi kommer få någon fisk i huvud taget.
----------------------------------------------------------------------------


– Vafan tar det inte för! Tänker jag högt för mig själv.

Platsen jag fiskar är en djupkant. En trädstam ligger i strandkanten, toppen av den försvinner i en brant vinkel ner i djupet. Det ligger lite bråte lite här och där i undervattens-
branten. Här i kring borde det patrullera någon fin firre efter något att käka. Jag drar in linan för ett taktikbyte. En abborre står och psykstirrar på min fot under tiden en längre och tunnare tafs och en vit fiskimitation med hantelögon knyts på. Jag känner mig lite stressad. Gordon den rackarn, han har fått två bågar redan. Puppmetarn har fått en, till och med Irländarn har fått en. Jag, Keno, Förläggarn och Ynglet har gått bom, hittills. Hur skulle det se ut om till och med Irländarn har fått fisk när jag har gått tom. Det går bara inte.
Jag släpper ner flugan framför Abborren. Den rycker till, fäller upp sin taggiga ryggfena innan den sticker som en avlöning ner i djupet. Stirrtävlingen är slut, min fot vann.
Linan viftas ut och jag börjar räkna. Vid 40 börjar flugan fiskas hem. Det skrapar i linan när den släpar emot något på botten. 




Halvvägs hem tar det stenhårt. Spötoppen slår ner i vattenytan av hugget. Linan sticker iväg och rullen börjar snart väsa.

– Äntligen!

Linan tvärar åt sidan. Jag får in lite lina på rullen och kan se något blänka till långt där nere. Rullen väser igen när fisken viker av och sticker rakt ut.

– Yes! Denna lär vara störst hittills.

– Hehehe! Skrockar jag tyst för mig själv.

När fisken till slut ger sig, så är den inte så stor som jag trott. Men den är fin! Kanske till och med finast. Jag avlivar fisken med en sten och knallar nöjt iväg. Det är nog dags för lunch. Grabbarna står och väntar på mig när jag kommer. Ingen av dem kommenterar fisken.





Lyxlunch
Stugan luktar fortfarande fest efter kvällen innan. Vi vädrar medan Gordon ställer sig i köket och trollar med knivar och slevar. Ugnsbakade potatisar och rödbetor, knaperstekt fläsk, chorizokorv, stekt lök, stekt ägg och ketchup. Pytt i panna de lux.
Kall öl sköljer ner det hela.
Efteråt jäser vi i soffan och fåtöljerna ett slag. Tills löken börjar vissla och vi måste vädra igen.

– Vi sticker! Jag är fiskesugen som fan! säger Keno.

Det gör vi och snart står vi i sjön igen. Jag väljer att går åt andra hållet denna gång.
Jag ser att Gordon tar en fisk på ett ställe jag hoppar över.

– Hmm. Tänker jag och lägger ut flugan i en grund vik.

Sen hör jag Puppmetaren tjoa till långt bort på andra sidan sjön.

– Vad bra! Tänker jag och dänger ut flugan så långt jag kan.

Jag testar att nymfa, jigga och dra hem flugan. Inget fungerar. När jag tok drar hem linan så smackar det plötsligt på en fisk. Det är en öring som rullar i ytan. Den simmar lugnt tillbaka över sandbotten ut mot djupare vatten efter jag släppt den. Jag ser Gordon ta ytterligare en fisk på andra sidan i samma vik.

– Hmm. Vad bra! Tänker jag och går vidare. 

 

Det blir ingen mer fisk för egen del. När jag kommer tillbaka till bilen ser jag Gordon stå och drilla i viken. De andra grabbarna står och ser på. De tidigare lottlösa grabbarna är fortfarande lottlösa. Siffrorna lyder nu 5, 2, 2, 1, 0, 0 och 0. Vi ger oss och åker till stugorna för att äta.




Lyxmiddag
Det blir Kycklingfilé, klyftpotatis, rotfrukter och sauce bearnaise. Det hela ska sköljas ner med en kall öl.
Vi kränger av oss fiskekostymerna och häller upp en varsin rejäl, av den allra finaste whiskey. Vi skålar till Kenos ära. Vi gratulerar Gordon till hans förkrossande seger med ytterligare en av det allra finaste.

– Kan det vara en ointaglig ledning? Tänker jag medan vätskan sipprar ner i strupen och värmer mina knän.

Efter maten är partyt igång. Musik, sång, hurrarop och en del ljugande.


– Imorgon, ja då jävlar! Sjunger Keno, Förläggarn och Ynglet i kör.

Sen är det dags för ”Så mycket bättre”. Efter en kort stund blir Magnus tårar för mycket och teven stängs av. Spotify slås på och ur högtalaren strömmar Bob Marley, David Bowie, Black Sabbath, Metallica, Edith Piaf, Tupac Shakur och Carlos Santana. Vi bestämmer att vi går upp tidigt för att städa ur stugan, packa bilen och betala av festen på kontoret när de öppnar klockan tio. Jag somnar mjukt till ljuva toner av hippetihopp.






Ny göl nya tag
Tio i tio morgonen efter hänger vi på campingkontorets dörr. Sjön ligger blank och livlös när vi kommer fram till Bastugölen. Jag har bestämt att vi ska ta ett gruppfoto på stranden.
Men Puppmetarn smyger iväg som en vessla ut på den östra stranden. Irländarn, Förläggarn, Gordon och Keno gör det samma ut på den västra. Gordon tar Bengts Östes udde i beslag.



Ynglets revansch
Han lämnar den ifrån sig när Ynglet, Keno och Förläggarn kommer. De har förtur vart de än vill fiska idag. Två timmar går, utan en minsta känning.
Ett ensamt vak ute i sjöns mitt är det mest spännande som har hänt. Vi spisar tjock korv med bröd, de sköljs ner av kall cola. Sen sätter jag mig på bänken på Bengts udde och lapar sol medan de lottlösa fiskar av udden. Plötsligt hör jag Ynglet skrika.


– NEEJ!

– Missade du en? Frågar jag.

– Nej, jag har en. 

Förläggarn hjälper honom att dra in fisken. De lyckas och ynglet står glad på stranden med en fin båge
i nävarna. Den enda som alltså har fått fisk hittills, gillar Angus burgare bättre än att fiska.




Sista växeln
Gubbarna lägger i en växel till.
Likt minkar på födojakt ränner de efter sjöns stränder. Utan framgång. Jag bestämmer mig för att fiska Bengts udde när den blir ledig.
Jag knyter på en stor grå fiskimitation och börjar noggrant fiska av platsen. Mellan varje kast vadar jag en bit för att täcka av hela uddens vatten. Hastigheten på flugans infiskning byts mellan sakta och snabbt. När jag provar att fiska extremt sakta nyper det plötsligt på en fisk. Succé! En pigg regnbåge skvätter iväg när den frigörs på den berömda udden.


– Been there, done that. Säger jag nöjt.

Keno gratulerar, annars är det rätt tyst. Jag sätter mig och solar igen. Tänk att en regnbåge kan vara så viktig. Siffrorna är något till snyggade. Vi beslutar att bryta dagen tidigt då sjön bevisligen är död.

– Hit åker jag fan aldrig mer. Säger Keno besviket.

– Den här sjön var ju den enda som var något att ha. Säger Ynglet glatt.

Vi tar ett gruppfoto, sen packar vi och åker. Det har varit en mycket fin helg.

Tack grabbar!
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar