tisdag 14 november 2017

Sverkestaån, Norrbyströmmen, skitväder, Lts enhands test och Hönö-buggern





Gäddans huvud sticker ut mot den ljusare delen på botten. Linan läggs ut långt och i en linje där den 25 centimeters långa flugans material borde smeka mjukt och fint över fiskens överläpp. Drag, drag, drag och stopp. Drag, drag och stopp. När flugan är någon halvmeter från målet, flyr gäddan i panik.

– Sicken liten fegis! Tänker jag och vevar in.



Regnbågarna börjar cirkulera igen i pottans mitt nu när gäddan står och gömmer sig i något hörn. Jag lägger undan Zalten på klass 7 och tar Ephemeran i klass 5 istället. En liten fjädermygga i storlek 16 som jag lånat av KaffeJörgen knyts på. Vattnet är riktigt lågt i strömmen och kristallklart. Därför är det små flugor och tunn tafs som gäller. Regnbågarna skyggar för allt känns det som.

– Vafan! Vem i helvete håller på med sånt här frivilligt?

Tafsen med en diameter på 0.14 vill inte hitta igenom kroköglan. När jag äntligen har fått igenom den och knutit fast flugan är jag varm som en kamin. En regnbåge i trekilos klassen seglar förbi utanför mig. Jag doppar ner flugan en bit framför den. Den simmar i en meters halvcirkel runt den i ett demonstrativt.

– Blääh!



Fisken vänder plötsligt och suger i sig flugan i hög fart. Spöt spänner upp och sträcker ut igen när tafsen går av. Jag har krokat sex fiskar idag, med exakt samma resultat. Jag bestämmer att det får vara nog och knyter istället på en lång tafs med 0.16 tafs i änden. En Mickey Finn fluga, eller Mycket Fin som Finnen kallar den, knyts på. Flugan dunkas över på andra sidan. Drag, drag, drag och stopp. Drag, drag, drag, en plog lämnar kanten och tar, ett litet tick känns i handen och tafsen är av.

– Hmmmm!

Annat var det för en vecka sedan när jag och Finnen var med KaffeJörgen och Harrkungen till Sverkestaån och testade grejer och fiskade. Där behövdes inga 0.14 tafsar. Det räckte gott med 0.18 och 0.20 tafs. Det bet på bra under dagen. Den roligaste fisken var just innan vi tänkte fara hemåt. Finnen ville att jag skulle prova en sten längre uppströms där han fått en tidigare.

– Det är precis i krusningarna efter stenen på andra sidan. Sa han.

Efter ett par kast fick jag till ett bra kast där flugan landande ett par decimeter ovan stenen. Jag lät flugan falla fritt runt stenen, där linan spände upp och genast sög det på en fin regnbåge. En pigg rackare.



Jag knyter på en svart zonker med fiskmage och går runt pottan för att fiska det smala sundet istället. Flera fiskar rör sig här. Jag fiskar hem min fluga med spöt riktat i nittio grader från där flugan befinner sig. Då borde inte tafsen brista. Efter några kast över en fisk så smackar den på. Spöt böjer sig och tafsen håller, i cirka fem sekunder. Den piercade fisken simmar irriterat i ytan och plaskar hej vilt. Jag knyter på en Wolly Bugger. Men jag bestämmer mig för att det får vara nog, det räcker med stackars piercade fiskar. På väg upp mot stugan kommer KaffeJörgen stövlandes. Han har fått fyra fiskar, den rackarn. Fattar inte hur han har fått tafsen att hålla.

– Vafan har du på!? Frågar jag.

Jag har blivit van att se honom med något mycket smått på tafsen. Nu sitter det istället en lång limefärgad maskliknande tingest på.

– Jag ska prova längst ner. Svarar han leendes och stövlar vidare.



Snart ser jag honom stå där nere med böjt spö igen. I stugan håller Harrkungen och Håkan på och packar ner lite utrustning.

– Jag fick en på Bulle! Säger Harrkungen.

Jag är inte sen att prova. På diskbänken ligger en Hönökaka. En bit rullas ihop och apteras på Buggern.

– Voila! En Hönö-Bugger! Säger jag och lägger ut tafsen utanför verandan.

Några ettriga regnbågar kommer simmandes som i ett ungdomsgäng. De kivas och rör sig oroligt när de ser den smarriga brödbiten. Men de vågar inte ta den. En större båge kommer lugnt kryssande mot betet.

– Ja! Ta den då! Säger jag exalterat.

Jag lyfter lite på brödbiten. En av de mindre regnbågarna bryter sig loss från gruppen och tar den blixtsnabbt.

– Veeeeeeee! Susar den iväg.



Otroligt! Här har man gått och fiskat med flugor som är de minsta man någonsin sett, knutit dem på tunnare tafs än vad man inte ens trodde fanns och fiskat enligt försiktighetsprincipen. Och så tar det på bröd.

– Sanslöst tammefan!

Fisken är pigg men tafsen håller hela vägen. Eftersom att en fisk tagen på bröd inte räknas så provar jag igen. Jag vill ha den där större fisken. Så man får drilla lite. Ytterligare en brödbit singlar ner mot botten. Jag väntar tills den större är i närheten innan jag rör lite på betet. Fisken tar sats, men än en gång hinner en av de mindre ta brödet.

– Veeeeeeee!



Ephemera 9 fot, klass 5


Så här säger LTS Flyfishing om sitt Ephemera spö: När man kallar ett flugspö Ephemera, förpliktigar det! Björnar Skjevdal har tillsammans med Trond Syrstad gjort två spön i klasserna 4 och 5, precis så som Björnar vill att sina öring spön ska vara. Han tvekade därför inte om vad spöna skulle heta när det var klart - "Ephemera" efter den vackraste av dagsländor.



Spöna är byggda på utgångspunkt från den gamla X1 serien. Å andra sidan är de utrustade med en djupare bottendel och med en mer distinkt topp. Spöna är lätta att spänna upp på ”närafisket” på grund av den nedre delen. Toppen gör att du kan sätta fart på dina linor när du drar på med längre kast. För att vara ett allround överhandskastar spö, fungerar det den alldeles utmärkt att kasta underhandskast, Snake roll och andra kast som kräver temposkiftningar. Det här är fiskespöt som presenterar flugan där den ska, som krokar fisken och drillar den skonsamt mot håven med den tunnaste av tafsar. Spöna är fyrdelade och är rustade med svart X1 rullfäste, halfwells handtag och Snake ringar fram och keramisk linförarring. Klingan har en mörkbrun färg. Logo och ringar är diskret guldfärgade. Varje spödel är markerad med spölängd linklass. Spöt levereras med en extra spötopp.



Så här tycker jag om Lts Ephemera 9 fot, klass 5: Ephemeran är elegant. Den levererar fina kast med såväl kort som något längre lina. Spöt känns lika elegant vid själva fiskningen av flugan. Spöt känns lätt och fint i handen, så där lätt som man vill att det ska kännas vid fisket efter öring, röding, harr och regnbåge, i mindre vattendrag och sjöar. Det är till detta fiske som spöt passar bäst, tycker jag. Visst kan man dänga långt även med detta spö. Det går med de flesta spön. Det beror ju i för sig på definitionen av vad ett långt kast är. Men, det här är inget ”långdängarspö” och det påstår inte heller Lts. Att kasta långt med detta spö kräver mer av kastaren. Det här är ett spö för det lite mer eleganta fisket och flugpresentationerna.

Specifikationer
Djupt medium snabbt
Rullfäste i aluminium I klassisk LTS 3pin design
Bästa kvalitetskork från Portugal
Recoil ormringar
SIC stripping guide
Levereras med en extra topp
Levereras i 5-kantigt Cordura tub med spöpåse.

Ephemera 9 fot klass 5 kostar cirka 3799 kronor


Lts Zalt 9 fot klass 7.

Så här säger LTS Flyfishing om sitt Zalt spö: Som namnet säger är den här spöserien ämnad för fiske i saltvatten. Men, den kan även användas vid inlandsfisket efter gädda, lax och öring. Den här serien är en vidarutveckling på den populära X1 serien som så många har fallit för. Serien kännetecknas av en jämn aktionskurva och en kraftpotential som genererar mycket fart till linan om man så önskar. Klingan är lätt att ladda och fungerar därför utmärkt till de korta- och medeldistanskasten. Kanske är spöt det ultimata allround spöt för fisket i både hav och färskvatten.



Så här tycker jag om Lts Zalt 9 fot klass 7: Jag tycker att spöt levererar fina och kraftfulla kast utan att kännas som ett alltför ”rejält” spö. Även om klingan innehar en snabb aktion, så känns spöt inte för mig alltför ”pinnigt”. Den känns istället hyfsat elegant. Vid kortare kast är styvheten mer tydlig. Jag gillar spön som känns ”bra” att hålla i handen när man fiskar sin fluga. Med det menar jag att spöt varken ska kännas under- eller överdimensionerat för just det fisket man bedriver vid tillfället. Det här spöt känns för mig rätt vid fisket där långa och lite längre kast krävs, men där känslighet önskas vid infiskningen av flugan. Jag tycker att Lts har rätt i att spöt passar för fisket efter gädda, lax, havsöring och öring.


Specifikationer
Snabb aktion
Rullfäste i aluminium I klassisk LTS 3pin design
Recoil ormringar
SIC stripping guide
Levereras i 5-kantigt Cordura tub med spöpåse.

Lts Zalt 9 fot klass 7 kostar cirka 4499 kronor



Jag vill tacka Finnen, Håkan och framförallt Lts grabbarna för att jag fick fiska med dem och testa deras grejer. Inte varje gång man kan åka iväg och fiska, utan att behöva ta med sig några grejer alls. Tack! Det var riktigt trevligt.

Stefan Nordqvist, ansvarig och säljare för Lts sweden.

Jörgen Östlund, pro team ansvarig för enhandsspön Lts sweden.

Vill ni veta något om Lts grejer så hör ni av er till dem. De vet allt...och lite till.

Tack också Manni Svensson och Peter Lindstrand för lånet av Norrbyströmmen och den finfina stugan.

/Båge 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar