söndag 19 februari 2017

Om några timmar fyller Båges blogg ett år.



Otroligt vad tiden går. 
Ett år bara flög förbi.
Rätt ner i papperskorgen ba! Nä. Kanske inte riktigt så. Men ett skitår var det. Sen jag blev 35, känns det som om att tiden bara har accelererat.


-Hua! Det var åtta år sedan.


Det är många laxar och öringar sedan. 
Och "bloggare", det trodde jag inte, då för åtta år sedan. Blogga! Det är väl bara blonderade "donnor" med "anknäbb" som håller på med. Trodde jag då. Jag faller inte riktigt in i den kategorin. Jag fick ihop ett litet gäng med fiskeartiklar/inlägg under året. Ett år som även var lite av ett skitår när det gäller antalet fiskedagar. Det ska det bli ändring på. Åtminstone några fler dagar ska det bli det kommande året. Mitt samarbete med Flugfiske I Norden kommer att fortsätta även 2017. Jag jävlas rejält med de styrande gubbarna om att lax- och havsöringsfisket ska få mer plats i tidningen.



Bloggare? Vad tusan är det förresten? Så här står det om benämningen blogg på Wikipedia. Blogg, avkortning av webblogg; av engelskans blog, kortform av weblog från de engelska orden ’web’ och ’log’. Webbjournal eller webbdagbok är en webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg och/eller dagboksanteckningar på en webbsida där inläggen är ordnade så att de senaste inläggen oftast är högst upp. Många bloggar uppfyller definitionen för ett massmedium.

-Jaha. Då vet man det.




Min fiskepolare Finnen går i pension i år. 
Han kommer definitivt att öka sin kvot av fiskedagar. En kvot som redan är hyfsat rejäl. Finnens fru bara skakar på huvudet när han muntligen, högt och tydligt planerar sin kommande fiskesäsong. Han planerar bland annat att vara i Västerbotten hela juli eller augusti månad, eller kanske till och med bägge. Efter vilket han planerar att spendera en månad i Medelpad.


-Du får komma och hälsa på mig uppe 
i Västerbotten. Sa han till henne.


-Mm. Får jag? Sa hon bara. Berättade han glatt för mig.


-Hon hörde nog inte. Tänkte jag.


Jag hoppas lite på att jag kanske kommer att kunna åka snålskuts på Finnens fiskedagar på något sätt. Han har ju husbil. Så jag kan ju bo hos honom! Det blir bra. Jag tar det lite som det kommer.

Tar det som det kommer


Inget är egentligen hugget i sten. Man får ta det man får. Så har det varit de senaste åren i mitt fiske. Man har tagit det man har fått. Men inför kommande säsongen har jag försökt att planera in några fisken i alla fall.




Laxfiske i Danmark? Ja. Varför inte? De får ju en hel del riktigt fina pjäser där nere i platthetens land. Det har ju hänt en hel del i det danska fisket när det gäller lax. Jag måste känna det fisket lite grann på pulsen. 
Tre dagar ska jag och Förläggarn spendera med två andra tjommar vid Skjerns åkerstränder.



Sen har jag ju blänkarjakten i Ljungan så klart. En av mina absoluta favoritfisken. Då våren har tagit fart och sommaren är på väg på allvar. En skön tid att vara ute i. Fisket är utmanande och svårt. Precis som det ska vara. Hoppas bara inte att den nedåtgående trenden av stigande blänkare fortsätter.


Sen hade jag tänkt hoppa över mina majlaxdagar på Ems herrgård. Mest för att få fler dagar i Ljungan. 
Men jag har bestämt mig för att inte hoppa av "Emgänget". Det är ett riktigt kul gäng att hänga med. Sen vill jag inte släppa den chans jag ändå har att få en stor och silvrig lax i Emån. En skalp som jag värderar högt. Det får bli de "vanliga" dagarna i Ljungan.



Hemligå hade jag också tänkt att hoppa över. 
Ett osäkert vatten. Förra säsongen fick vi fiska en privat sträcka under en vecka. I år var det inte säkert att vi skulle få den möjligheten igen. Nu fick det, så vi kommer att köra på i Hemligå även i år. Sen är det lite "öppet" i resten av säsongen. Det finns som vanligt en hel del förslag och platser att åka till. Få se vart det bär.



Gäddfisket "hemmavid" kommer som vanligt att bedrivas under hela året. Det ska bli spännande då staden har satt in en ung och som det verkar, övernitisk fiskepolis för att vakta rikemansfolkets båtar och promenadstråk. Samma här, vi får se vart det bär. Så kommande "bloggår" kommer att se ut ungefär som det som gått, fast med nya grejer då såklart. Och framförallt och förhoppningsvis nya fina fiskar. Jag tar det som det kommer. Har som vanligt stora förväntningar på detta året.


Så här såg mitt första "bloggår" ut. 47 personer läser Båges varje dag. 
Inte särskilt många. Men jag hade ju inga som helst förväntningar på antal läsare när jag körde igång. Men hade det varit färre, hade jag lagt ner omedelbums. Det är ju ingen mening att skriva en blogg om ingen läser. Det måste bli bra mycket bättre till nästa år. Det här är inget jag tjänar några som helst pengar på. Allt är bara på skoj.






Det är lite svårt att veta vad du som läsare av min blogg, vill läsa om.  Är det något du undrar eller önskar läsa så är det fritt fram att skriva ner sina önskemål på min facebooksida.

Vi ses lite då och då under 2017.

Skit fiske! /Henrik Båge

1 kommentar: