fredag 21 april 2017

Plenty of Bucks

Publicerad tidigare i Chasing Silver Magazine & Svenskt Fiske. En liten, lätt och styv fluga. Fantastiskt enkel att binda. Det trixiga är att få till så att konen ansluter direkt mot vingen. Bind några vettja, de tar knappt någon plats i lådan. Den kommer att ge dig lax när det är som allra svårast.
_______________________________________________






En otroligt lättgjord men effektiv fluga.
Älvens klara vatten avslöjar allt. Som segt glas flyter det sakta över bottens stenar. Alla är de nästan exakt lika stora, men i olika färger som gula, gröna, vita svarta och bruna. Flugan landar med ett litet plupp i det lugnare vattnet i älvens mitt. Linan lägger sig i en lätt båge och börjar i lagom fart att fiska in mot min sida av älven. Sjunktoppen ligger i vattenskiktets mitt. Solen bränner och hettar på min högerhand. Det är dags att fiska lite mer på andra sidan så brännan blir jämn på bägge händerna. Flugan närmar sig det mer turbulenta delen på min sida. Här bildas ett v av två mindre strömmar som möts. Poolen börjar grunda upp under v:et. Här ska det ju stå fisk. Handen håller jag helt stilla för att inte störa flugans fart och hållning. Mitt i v:et tar det hårt. Det är lustigt, när en lax tar. Det känns som det mest naturliga som kan ske. Fisken börjar stånga där den tog. Spöt står i en djup båge. Det är ingen stor fisk, det känns. Jag känner en stor lättnad och lycka över att stå här och drilla en lax.  I en vecka har jag jagat och slitigt. En lax har tidigare drillats innan den helt odramatiskt bara lossnade och lämnade mig mycket ensam kvar på stranden. Fiskens sida glittrar och bländar mina ögon när den tar sig förbi utanför mig. Den gör en kort rusning ut mot poolens djupare del. Helt plötsligt så försvinner den, den syns inte. Endast signalerna i spöt avslöjar att den är kvar. Jag borde kunna se den, ytan är hyfsat blank. Det är som den har gjort sig osynlig. Efter några korta rusningar tvingar jag in den i en liten bäck jag har backat upp i.

-Vill du ha hjälp? Frågar min fiskekompanjon Duva.

-Ja, du kan ta den nu, svarar jag.

Han är nervös, säkert på grund av att jag inte har fått någon lax på land än. Vilket han har. Jag känner lugn. Han ramlar omkull när han fått grepp om spolen. Greppet håller och vi kan ta upp fisken på höjden bakom oss. Säsongens första lax är landad. En lättnad sköljer genom kroppen. Bäst av allt är vilken fluga den tog på. Den skapade jag förra året. Jag ville ha en liten med en ändå hyfsat lång vinge. Styv skulle den vara för att få en svävande gång. Då skulle den kunna fiska vatten med dålig fart och platser utan särskilt stora djup. Den skulle vara skir, då den kunde smyga sig nära fisken utan att upptäckas för tidigt. Flugan var gjord endast av bucktail. Huvudet utgjordes av en mini kon för att balansera upp kroken bak. Nu har den gjort sin efterlängtade debut i en älv av flytande glas med mycket skrala mängder av lax. Den har fått namnet Plenty of Bucks. Inte på grund av att den har mycket bucktail, för det har den inte. Namnet kommer från att den under denna dag lurade fem laxar att bita i flugan.



Flugan har en färgad undervinge av bucktail. Jag binder upp den i olika färger, gult, grönt, orange osv. I de färger jag behöver i de olikfärgade vatten jag bedriver mitt fiske. Övervingen som är något längre än undervingen är alltid svart. Orsaken till det är att den ska diffusera undervingens färg, göra den mindre framträdande och öka skirhetskänslan. Mellan buntarna binder jag in en dubbelvikt mirageflash. När jag fiskar på platser med bra siktdjup och där fisken har bra koll på sina omgivningar och inte har hinder i vägen för sin sikt. Då trimmar jag bort den ena flashen eller ibland bägge. Bucktail i sig har ingen vidare lyster, den kan behöva lite hjälp av flash för at locka fisken. Flugan kan bindas utan kon för att skapa en lättare fluga. Då använder man bäst en mycket lätt krok, antingen dubbel- eller enkelkrok. Detta förstärker den svävande gången samt att man kan fiska den på mycket grunda platser utan att den riskerar att fastna i botten. Jag tror att flugan kan användas under hela säsongen fiske, vid de tillfällen man antingen vill smyga in den i fisken fönster högt eller lågt. Bäst används den i mindre och lite klarare älvar. Det var till detta fiske som jag skapade den. I nattfisken passar den fint då man vill fiska in flugan ända in i kanten utan att fastna i botten. Som sagt är det flugans gång som är dess fördel. Den svävar på grund av den långa styva vingen och med en kon rör den sig ganska kvickt i vattnet.






Plenty of Bucks
Material:
Färgad X-small tub.
Färgad bucktail.
Svart bucktail.
Mirageflash.
Svart kon.





Bindbeskrivning:
Bränn en krans på tuben.
Fäst tuben på bindstädet.
Bind några bindtrådsvarv.
Välj en liten bunt bucktail klipp av den.
Tapera bunten genom att dra ut några strån i buntens mitt.
Klipp buntens front rakt.
Lägg lite lack på buntens front.
Fäst bunten på tuben med två bindvarv.
Bredda bunten med tumnageln så den ligger brett på tuben.
Dra bunten försiktigt bakåt så cirka två millimeter återstår framför inbindningen.
Fäst ordentligt med några bindvarv.
Superlimma lite!
Bind in mirageflash och vik den dubbelt. Den ska bilda ett v över vingen.
Välj en bunt svart bucktail och preparera och bind in som den tidigare undervingen. Den ska vara längre.
Superlimma lite!
Lossa flugan från städet och dra på en kon.
Klipp av tuben så fyra millimeter tub återstår.
Bränn ner de fyra millimetrarna till rejäl krans.
Färdig! 

Tillsätt vatten. /Båge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar