När jag binder mina lax och havsöringsflugor utgår jag som oftast från de gamla klassikerna. Mikael Frödins bok "Klassiska Laxflugor" har alltid varit lite av min bibel. Där finner jag min inspiration när jag binder mina flugor. Gammalt blandas med nytt i form av färger, form och bindteknik. Här berättar jag lite om hur jag tänker. Illustrationerna, grafikerna, fotona och texten skapade jag för några år sedan för en längre artikel i ett magasin. Det fanns inte direkt något intresse för grejerna så de får publiceras här istället. Håll till godo.
De gamla klassiska
laxflugorna är skön konst, de är för mig själva symbolen för ämnet flugbindning.
Att jag här har valt att utgå från en Jock Scott är inte bara för att den är
vacker, utan för att den har alla de byggstenar som man någonsin kan tänkas behöva
för
att skapa effektiva lax- och havsöringsflugor. Tag, stjärt, butt, bakkropp osv.
Det är bara att ta det man behöver.
När jag binder mina flugor är det inte
konsten jag tänker på. Jag tänker mer på hur, var och när de ska användas. I
bakhuvudet finns konsten, den smyger sig in i flugorna i form av symmetri,
anatomi, färg, form och framför allt finnish.
Jag vill översätta den gamla Jock
Scotten till en modern och effektivt simmande fluga som ska lura de första
stora laxarna som tar sig upp i vattendragen. Nu är Jock Scotten inte ett
mönster som jag normalt fiskar med. Den är alldeles för komplicerad i sin form.
Mina flugor har oftast bara en eller två färger i sina vingar, allt för att
förenkla och effektivisera. Många av de flugor som finns i lådorna hos dagens
fiskare är just förenklade gamla klassiska mönster.
Hår
och plast är det som skiljer dagens
flugor från de gamla mönstren. Utbudet idag är enormt, det är kul att vara
flugbindare idag. De olika hårmaterialen finns i massor. Tempel-
hund, räv, bisam,
get, isbjörn, kanin, ekorre, Ja, allt du någonsing kan tänka dig.
Bland plastmaterialen likaså, glitter av olika
former, dubbingar, tinsel, gummiben osv. Material som hjälper oss att enklare
kunna binda effektiva och "snygga" flugor.
Störst bland alla nya
plastmaterial är ändå tuben, för mig är de en välsignelse. Även de finns i en
uppsjö olika utföranden och färger. Jag binder näst intill alla mina flugor på
tub. Krok använder jag bara till de allra minsta flugorna. Jag tycker att
flugan blir effektivare och snyggare bunden på tub helt enkelt.
Så
här skalar jag av Jocken. Jag börjar med att ersätta
kroken, krokflugor hänger i baken då den största delen av dess tyngd finns där
bak. Jag väljer en färgad tub. En gul för att förstärka det gula inslaget från
undervingen, tagen och bakkroppen som Jock Scotten har. Den gula delen av
vingen ska bort för att minska på bindmomenten i den. En vinge blir ofta för tät
med för många inbundna buntar.
Jag tar inte helt bort tagen utan förstärker
tubens egna färg med ett miragetinsel som släpper igenom dess färg och ger en
glittrig effekt.
Stjärten behålls förutom det röda inslaget. Det finns redan
ett rött inslag i vingen. Till stora flugor kan en stjärt behövas som bärhjälp
till den långa vingen. Butten tas bort, onödig.
Den gula bakkroppen ersätts av flatbraid,
ett starkare, hållbart och mer strukturinnehållande material. Kroppens
silverribb behålls. Jointen tas bort, onödig.
Framkroppens svarta flossilke
ersätts av svart stickig dubbing med glittrigt inslag. Den skapar volym åt
flugan, vilket den behöver.
Kroppshacklet behålls, men den går ända längst bak.
Den håller bort vingen från kroppen och hjälper till att hålla flugans form i
vattnet.
Och så till vingen. Den i min
meningen den viktigaste delen av en fluga. Det är vingen som utgör det mest
levande elementet genom sin rörelse. Jag vill ha en lång och väl taperad vinge
med inslag av gnistrande glitter som lockar fisken till hugg. Vill jag
anonym-
isera flugan minskar jag på glittret eller skippar det helt. När jag skalar
ner en flugan till dess sista beståndsdel för att binda riktigt små flugor
återstår det till slut endast vingen.
På Jocken ska all fjäder bort. Jag vill
ha en fluga med volym. Jockens vinge har många färger, starkt färgade i
blandning med mer naturfärgade bruna inslag. Jag vill behålla de skarpa
inslagen och rama in dem med flugans många svarta inslag. Alltså blir vingens
färger röd, blå och svart.
Det svarta dämpar snyggt det röda och blå färgerna.
Jag tillsätter glitter mellan vingdelarna för att få lyster.
Från sidorna
behåller jag bara djungel cooken. Kungsfiskaren får behålla sin fjädrar.
Toppingen ersätts med ett tak av påfågelherl vilket kompletterar det svarta och
ger det lyster och en fin inramning.
Den naturfärgade pärlhönan är, tycker jag Jockens
identitet, den ska vi ha kvar och lyfta fram ännu mer. Den får bli ett
kraghackel istället för ett vanligt fronthackel. Kraghackel ger mer volym och
rörelse åt flugan. Då pärlhönan är lite styv i sina fibrer vill jag ha med ett
mjukt, mindre hackel som skapar ännu mer liv. Blått från den kungsfiskare som
togs bort.
Här kan det vara färdigt, bara ett svart litet smutt huvud med
klarlack som finish. Men jag vill balansera min fluga med antingen en kon eller
en disk. Om jag väljer bort dessa så förtynger jag med en koppartub av olika
storlek på främre delen av kroppen. Eller vikt tungstensark på tubens under och
främre del. Här vill jag ha en disk i silver som ger flugan ett metalliskt
inslag och skapar en intressantare gång i vattnet.
Så var den moderna klassikern klar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar