tisdag 5 april 2016

Out with Mike



– I´m the fucking king of Mälaren!

Mike är amerikan, på alla sätt och vis. Han har minst sagt ett gott självförtroende. I varje fall när det gäller fiske. Jag har lärt känna honom vid mina många fiskebesök nere i hamn-
områdena kring där jag bor. I tre år nu har jag sporadiskt stött ihop med honom. Jag gillar Mike och hans osvenskhet. Han har tipsat mig om nya platser och när jag ska fiska dem. Alla har de visat sig bra. Mike har en båt, eller ett gammalt skrälle stämmer bättre in på flyt-
farkosten. Det tar en timme att ta sig ut till ön där vi ska fiska. Andra normala båtar tar sig dit på en kvart.

– You bring your camera and I´ll show you. Over at Bear Island were gonna catch some big ass pike. And lots of em.





Klockan är tolv på dagen. Jag mejlar iväg en skiss till en illustration som visar en industriell process till en kund. Jag ser ut genom fönstret. Molnen har spruckit upp något och solen tittar fram. Jag ringer Mike. Eller Mike the Pike som jag kallar honom.

– Hey Mike! How are you doing?
– Hey Henrik! I´m hurt. I fell in the boat yesterday.
– So you don´t wanna go out fishing today?
Of course I do. Give me 30 minutes. I Have to make some tea first. See ya down by the boat! Säger han och lägger på.

Jag stänger av datorn och letar fram kameraväskan, gäddprylarna och slänger mig på cykeln. I hamnen är det bara Mike´s och ett par andra båtar som ligger i vattnet. Isen gick för bara en vecka sedan. Jag sätter mig i solen och riggar spöt. Ny tafs knyts på samtidigt som Mike kommer promenerande ner för backen.

När vi når sundet har vinden mojnat helt. Jag kränger av mig jackan, drar linan ur rullen och låter kasten börja gå. Mike styr båten samtidigt som vi bägge fiskar av vasskanten och de små glöggarna längre in.





Mike kör in båten in i en vassvik där han menar att det alltid finns fin gädda. Jag låter kastet gå in längst in i viken. Flugan landar ända in mot vegetationen. En gädda rullar över flugan när jag drar in första draget. Den sitter. Årets första gädda är landad. Visst va den fin, men liten. Den är inte mycket längre än flugan. Vi fortsätter fiska av vasskanterna. En stor häger tar till flykten och flyger längre bort och försvinner in i vassen.

– This is a hot spot! Säger Mike och slår av motorn så vi kan drivfiska genom ett smalt sund I vasskanten. 

Flugan landar tätt inpå en fin kant av tät vegetation. Något stort rör sig och en stor lång gädda kommer upp och tar flugan när jag drar mitt första drag. I andra draget drar jag fast den ordentligt. Den plaskar tungt och simmar iväg tungt längs vassen.

– I think this is a good one Mike. Säger jag och tittar på honom.
– Maybe a four kilo. Säger han.

Fisken trycker ner mot djupet och simmar ut på öppet vatten. Fisken fajtas inte direkt utan simmar bara lugnt på djupet. 





Efter en stund pressar jag upp den på ytan. Fisken är lång och bred. Och den är trött.

– That´s a fucking ten kilo pike. Säger Mike förvånat.

Grinigt och lite vädjande stirrar fisken på mig. Jag kastar mig ner i båten och rotar fram kameran. Långobjektivet är på så några bra bilder på när Mike landar och håller upp fisken är bara att glömma. Jag försöker och backar ut i fören på den lilla båten för att få hela fisken med på bild.

– Watch it! Skriker Mike när han ser att jag håller på att ramla ut i det kalla vattnet.



Jag återfår balansen och tar några halvprofilbilder istället. Mike plockar bort några iglar på gäddan och återutsätter den. Hon stänker ner honom innan hon försvinner ner i djupet igen.

– How long was she Mike?
– At least a meter, a meter and ten maybe.
– Let`s say 90. Säger jag.
– No, a meter at least. That was a good fucking pike. That´s a tournament winner right there.

Det goda vädret fortsätter hela dagen utan att någon mer gädda vill ta. Utom en hård dragning i flugan med en efterföljande grov strömvivel vid ett ställe där Mike säger att stora gäddor brukar finnas. Vi bryter för dagen och jag kan nöjd se ut över den blanka ytan 
i kvällsljuset medan båten puttrar hemåt. 

Thanks Mike the Pike! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar