onsdag 4 oktober 2017

Turbotuber och Gary Clark JR





Jag klickar på Gary Clark JR`s låt ”Bright Lights” från albumet Blak And Blu. En hård, klar och klangig gitarr hackar ur sig ett släpande rocktempo som fyller rummet och studsar mot väggarna.  Det låter så j-a tungt och bra att jag vrider upp ljudnivån ytterligare. Tung musik ska spelas i oförskämt hög volym. En annan gitarr vräker ur sig ett helvetesdån. Huvudet gungar i välbehag samtidigt som jag fäster in en fiery brown färgad vinge med bindtråden. Pulsen ökar i halsen och håret på armarna reser sig. Vingen breddas med tumnageln över infästningen. Två tunna kopparflash fästs in på var sida av vingen. De dubblas nedåt så att två av stråna petar nedåt på var sida i det grönfärgade hacklet.

Gary börjar sjunga.
Wake up in New York City

Lying on the floor

Just outside of Marcy's - West 54…wow

You gonna know my name by the end of the night…yeah

You gonna know my name by the end of the night…well

Jag superlimmar lite över infästningen av vingen. Ett svart softhackel rensas från det värsta av luddet och fästs in framför vingen. Stammen lindas två hårda varv och ytterligare två varv nere på x-small tuben. Två cook substitut klipps loss från ett ark. De nya med färgad svart baksida är riktigt fina. Man behöver inte vara orolig att vitafärgade baksidor lyser när flugan fiskar i vattnet. Som de gjorde på de tidigare. Den ena fästs in med ett bindvarv. Den andra fäst in med ytterligare ett. De fixeras på rätt plats med två hårda varv.

Gary fortsätter.
Bright lights, big city going to my head

Bright lights, big city going to my head

Bright lights, big city going to my head

I don't care no, no

Cause you don't care, no

Gitarren hackar ur sig en behaglig raspig slinga. En liten superlimsdroppe läggs på inbindningen och bindtråden klipps av. En turbokon träs på slangen. Jag lossar flugan och håller den framför konen i vänster hand samtidigt som jag drar i slangen med andra handen. Flugan hålls upp mot taket och snurras mellan fingrarna. Slangen klipps av så tre millimeter finns kvar. Med en tändare bränner jag på slangändan. Den sväller och kryper bakåt mot turbokonen. Med en nål öppnar jag upp hålet så en tafs kan löpa fritt i den.

Start up with the bottle

End it up with the bottle

Taking shots, waitingon tomorrow

Trying to fill up, whats hollow

You gonna know my name

You gonna know my name

Bright lights, big city going to my head

Bright lights, big city going to my head

Bright lights, big city going to my head

I don't care no

'Cause you don't care…no

Gitarren stökar runt samtidigt som tempot fortsätter. Jag tittar noggrant på flugan. Det är min egen Daidalos. Fiery brown, djupgrönt, koppar och svart. Den blir bra tänker jag och fäster in en ny slang och metalltub på bindnålen. Gary leker för fullt med sin gitarr. Bindtråden fästs in med fem bindvarv. Ett grönt hackel rensas och fästs in på tuben. Den lindas tre varv, fästs och stammen klipps av. En tuss rävhår klipps loss och rensas med kardborrborsten. Vingen taperas genom att jag drar ut de mittersta stråna i den breda men skira vingen. Den fästs in brett på metalltuben.

Gary ylar.
Yeahehehehe!

Get lost in this city trying to find myself

I went up a different person

Came down somebody else

I know it ain't right

But its song in my head

Wow I'm surprised that

I'm still alive I should breathe in

Bright lights, big city going to my head

Bright lights, big city going to my head

Bright lights, big city going to my head

I don't care no, no

Cause you don't care

Well you gonna know my name

Well you gonna know my name

Well you gonna know my name

Hey! You gonna know my name by the end of the night…well




Gitarren ylar. Musiken varvas ner och försvinner.
Mäster Frödins Frödinflies har kommit ut med en ny tub. En turbotub. En metalltub med en ”kopp” bak, den lyfter upp vingen och ger flugan en schysst droppform i vattnet. Flugan fiskas med en löst hängande krok som jag fäster i en mediumtub bakom flugan. 

Tuben apteras som sagt på en x-small slang för att inte tafsen ska skava mot metallen när flugan fiskas. Man kan binda på flera sätt, lite hur man vill. Micke visade mig under ett fiske hur han band dem med en turbokon. Då avslutar han med att gå ner med det främre hacklet på x-smalltuben. Då göms metalltubens främre kant bakom hacklet. Turbokonen trycks dikt emot det främre hackelvarvet och inget huvud behöver formas eller lackas. Det kan vara lite trixigt om man vill ha cooksidorna längst fram. Men med lite övning går det. Annars kan man binda in sidorna innan det sista främre hacklet.

Jag ska binda ihop ett gäng nya bruna och svarta för den kommande Ljungantrippen.

Tuberna kommer att finnas i välsorterade fiskebutiker eller så kan de beställas på nätet. 10 stycken kostar 95 kr.

Låtskrivare "Bright Lights": Victoria Lott / Jared Rogers / Kwasi Danquah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar