söndag 1 oktober 2017

Inget flyt i Ådran





– Vad gör du just nu? Frågar Plytboken.

Jag skriver. “De tre senaste fiskeåren har varit en enda lång lektion i ödmjukhet. Måste ha gjort något som har rubbat min karma. 
Det där med att min karma skulle vara dålig var bara något jag drog till med. Det är inget fel på mitt karmakonto. Men något är ju bevisligen helt klart knas. Jag tänker på siffrorna från senaste fisket. 11-3-2-0-0. Jag ryser. Den ena nollan är min. 
Hur fan förklarar man den?
När man själv inte fattar hur det ens är möjligt?
Jag har aldrig varit med om något liknande, någonsin. Jo, det har jag visst. Men då i omvänd ordning.
De tre senaste åren har jag liksom inte varit i fas. Jag har inte haft de fisketimmar jag är van att ha. Massor av skit har hela tiden kommit i vägen. Det är som om att det har fällts krokben på mitt fiske, så att det liksom har kommit i otakt. 


Det är ju så att om man fiskar mycket så får man mer fisk. När allt är som det ska och jag får mina fisketimmar. Då känns mitt fiske lugnt och harmoniskt, det går liksom i en jämn och fin takt. 
Nu när jag väl har varit iväg på fiske så har förväntningarna varit skyhöga. Jag har lite grann känt att jag har varit tvungen att lyckas.
Det ringer på mobilen. Det är Chrille.
Du håller inte på att bryta ihop va?
Nejdå... eller jo... näae... kanske. Svarar jag.
Men va fan hände då? Frågar han.
Ingen aning. Jag fiskade på som jag alltid gör. Svarar jag.
Han frågar ut mig om vilka linor jag fiskade med, tafsar, flugor, platser, kastning, ja allt om hur jag fiskade.
Då borde du ha fått fisk. Säger han.
Ja, jag vet. Svarar jag.
Chrille förklarar noga och sakligt att Ådran inte är lätt att fiska alla gånger. Han berättar om flera fiskare som har haft det svårt och har gått bet där.
Chrille är snäll. Tänker jag.
Han avslutar med att säga.
Det är bara att bryta ihop och komma igen Båge.


Det är väl det som jag just nu håller på med, bryter ihop och kommer igen. Men! Nu var det ju faktiskt så att nästan alla fick fisk utom jag. På en plats som jag skulle beskriva ungefär så här för någon som tänker fiska där.
Det är som att fiska i ett akvarium sprängfyllt med fisk. Fiska inte för djupt och för snabbt, för då sitter du i ryggen på dem.
Det gör själva igen kommandet något lite svårare. Det är bara att konstatera. Det är en rejäl käftsmäll man har åkt på. Men jag har alltid varit bra på att kunna ta en rejäl smäll. Det är bara att erkänna fiaskot och gå vidare. Jag kommer tillbaks. Jag vet ju att jag kan det här med fiske.
Ska först bara kolla så inte katten har pissat på mina fiskegrejor.

Vi var två team som fiskade i Kungsådran den här dagen. Ett team filmade till Flugfiske I Nordens kommande youtube kanal. Det får ni inte missa. Jag själv hade i uppgift att göra reportage om fisket i "Ådran". Den kan ni läsa längre fram i FIN. Ska bara bryta ihop färdigt först. 
Jag vill tacka Janne på fiskekontoret som lät oss fiska i Ådran och Patrik på Älvkarlebys turist och konferenshotell för det finfina boendet och sanslöst fina maten.

Tack ska ni ha grabbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar